بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی ، داشتن سبک زندگی سالم است

لذت سرما نخوردن

لذت سرما نخوردن
سرماخوردگی یک عفونت مسری است که معمولا راه‌های تنفسی را آلوده می‌کند و باعث ایجاد التهاب و ترشح می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل سرماخوردگی در فصل‌های سرد سال بسته بودن و جریان نداشتن هوا در محیطی است که افراد زیادی آنجا هستند. راکد شدن هوا در محیط بسته باعث می‌شود ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف بسرعت از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کنند و در نتیجه بیماری‌ها در این فصل بیشتر شود.
هنگامی که ویروس به بدن فرد دیگر منتقل می‌شود، شرایطی مثل داشتن استرس، خستگی و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود شرایط برای فعالیت ویروس‌ها و بروز سرماخوردگی ایجاد شود. اما در روزهایی که بسیاری از اطرافیان ما در همه فضاهای اجتماعی مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا منتقل‌کننده انواع ویروس‌ها هستند، چگونه می‌توان از ویروس سرماخوردگی در امان ماند؟

خطر ویروس‌ها همیشه و همه جا

سرماخوردگی در واقع مجموع علائمی است که با ویروسی شدن بدن بروز پیدا می‌کند و این ویروس‌ها بیش از 200 نوع مختلف هستند. واقعیت این است که سرد بودن هوا دلیل اصلی سرماخوردگی نیست و این ویروس‌ها هستند که در سرما فعالیت بیشتری دارند و با سرعت بیشتر جابه‌جا می‌شوند.

در روزهای سرد پاییزی فارغ از این‌که در چه محیطی کار و فعالیت می‌کنید، اگر در تماس با افراد زیادی هستید، دست‌های خود را به دفعات بشویید. ممکن است در شرایطی که فکر نمی‌کنید جایی آلوده باشد، ویروس‌ها از یک دستمال کاغذی یا پارچه‌ای آلوده به پوست شما منتقل شوند. هنگام شستن دست نیز گرم یا سرد بودن آب چندان اهمیت ندارد و مهم از بین‌بردن فیزیکی جرم‌ها با ماده شوینده است. حتی ژل‌های ضدعفونی کننده بدون آب نیز می‌توانند در از بین بردن این جرم‌ها موثر باشند.

تکاپوی ویروس‌ها در فضای بسته

سعی کنید با افراد سرماخورده یا مبتلا به آنفلوآنزای فصلی دست ندهید و از نزدیک ماندن طولانی‌مدت کنار آنها خودداری کنید. رعایت فاصله مناسب از افراد در محیط‌های شلوغ در فصل سرما بهترین راه‌حل جلوگیری از گرفتن انواع ویروس‌هاست.

اما در مورد کسانی که سرفه یا عطسه‌های مداوم دارند، رعایت فاصله ضروری است. نکته مهم دیگر این است که در فضاهای بسته مثل خانه و محل کار، زمانی از روز در یا پنجره‌ای را باز کنید تا هوای تازه در محیط جریان پیدا کند و احتمال انتقال ویروس‌ها کمتر شود.

سبک زندگی سالم داشته باشید

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی فصلی داشتن سبک زندگی سالم، استراحت کافی، تغذیه مناسب، سیگار نکشیدن، داشتن فعالیت روزانه کافی و رعایت بهداشت فردی است.

نوشیدن حدود 1/5 لیتر آب یا مایعاتی مثل آبمیوه‌های طبیعی در روز، باعث دفع مواد سمی، ویروس‌ها و باکتری‌ها، کاهش دمای بدن و در نهایت پیشگیری از سرماخوردگی یا بهبود سریع می‌شود. در مجموع تا جای ممکن بدن خود را هیدراته نگه دارید تا از فعال شدن ویروس‌ها در بدن جلوگیری کنید. مصرف نوشیدنی‌های گرم نیز مانع از تکثیر ویروس‌ها و نرم شدن مخاط گلو و تخلیه سلول‌های ویروسی می‌شود. البته بهتر است این نوشیدنی‌ها ترکیباتی مثل چای زنجبیل، عسل و آبلیموی تازه باشد، چرا که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نسکافه باعث کم شدن آب بدن می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی با خواب کافی

تغییرات فصلی علاوه بر تغییر هوا می‌توانند در روند معمول زندگی ما نیز تغییراتی ایجاد کنند. برای مثال تغییرات فصلی ممکن است روند طبیعی ساعت خواب و بیداری را تغییر دهد. کمبود خواب در فصل سرد مشکلی است که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود چند ساعت پیش از خواب، از قرار گرفتن در مقابل نور صفحه نمایش موبایل، لپ‌تاپ و تلویزیون پرهیز کنید. شام را چند ساعت پیش از خواب صرف کنید و بعد از غروب مواد شیرین کمتر مصرف کنید تا بتوانید خواب عمیق‌تری داشته باشید و سیستم ایمنی فرصت کافی برای ایفای نقش خود داشته باشد.

 
یکی دیگر از مواردی که پزشکان حدس می‌زنند در ابتلا به سرماخوردگی موثر باشد،ویتامینD است. این ویتامین که تا حد زیادی از نور خورشید جذب می‌شود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. اما در فصل پاییز و زمستان طول روز کوتاه است و ما زمان کمتری در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم. بنابراین توجه به اهمیت داشتن خواب کافی می‌تواند فرصتی برای بیدار شدن زودهنگام و استفاده بیشتر از نور روز باشد.

حساسیت‌ها را جدی بگیرید

کنترل حساسیت‌ها و رعایت نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از تشدید حساسیت‌ها نیز یکی از موارد مهمی است که رعایت آن باعث جلوگیری از آسیب‌پذیری بدن می‌شود. برای مثال حساسیت‌هایی که باعث آبریزش بینی، سرفه، عطسه و مشکلات تنفسی می‌شود، مجاری تنفسی را ملتهب می‌کند و احتمال دریافت ویروس‌های مختلف بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است اگر نسبت به ماده غذایی‌ای حساسیت دارید یا با شروع فصلی مثل پاییز دچار حساسیت فصلی می‌شوید، پیش از ملتهب شدن مجاری تنفسی با پزشک خود مشورت کنید و راهکارهای پیشگیرانه را انجام دهید. گاهی بدون وجود حساسیت مزمن نیز مصرف غذاهای سرخ‌کرده، چرب یا پرادویه و بودار مخاط بینی، دهان یا حلق را تحریک و ملتهب می‌کند و باعث افزایش احتمال سرماخوردگی یا تشدید آن می‌شود.

در حالی که توصیه می‌شود هنگام سرماخوردگی یا وجود حساسیت فصلی از مصرف غذاهای پرادویه خودداری شود، اما طعم تند فلفل می‌تواند باعث بهبود جریان خون و رسیدن مواد غذایی به همه بدن، سم‌زدایی و افزایش ترشحات مجاری بینی شود و به بهبود سرماخوردگی کمک کند. با این حال اگر سرماخوردگی با سرفه و سوزش گلو همراه باشد، بهتر است غذاهای تند یا ترش مصرف نشود.

 

۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۱۸
جام جم آنلاین |
تعداد بازدید : ۱۴۱
کد خبر : ۹,۸۴۴

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید