زنان، جامعه و مبانی اقتصاد مقاومتی

زنان، جامعه و مبانی اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌‌های تولید داخلی و تلاش برای خود کفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد.

اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است که با کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌‌های تولید داخلی و تلاش برای خود کفایی زمینه توسعه و پیشرفت را مهیا سازد. دراین بین خانواده در جامعه به عنوان اولین و مهمترین نهاد اجتماعی در تربیت و پرورش منابع انسانی باید تقویت شود تا زمینه توسعه اقتصادی در کشور فراهم گردد و زنان در خانواده به عنوان عاملان پرورش و رشد نیروی کار می‌توانند در جریان بهره‌وری و تولید ملی سهم بسزایی داشته باشند، به عنوان مثال همان طور که می‌دانیم تامین مایحتاج خانه و استفاده صحیح از آنها نیاز به برنامه‌ریزی صحیح دارد که زنان می‌‌‌توانند شرایطی را فراهم سازنند که با کمترین هزینه و بالاترین مطلوبیت نیازهای خانه و افراد خانواده تامین شود. 

 

ارکان اقتصاد مقاومتی

در بحث اقتصاد مقاومتی از میان ارکان مهمی که مقام معظم رهبری بیان فرمودند شش رکن آن به عموم مردم اختصاص دارد که ما برآنیم ضمن بررسی این شش مولفه به نقش زنان در این زمینه‌ها بپردازیم .


1- تقویت فرهنگ کار و تولید: در فرهنگ اسلامی ما کار به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود. اسلام، مردم را برای برطرف کردن نیازهای زندگی، به کار و کوشش امر کرده و از بیکاری، تنبلی و سربار دیگران شدن به شدت منع نموده است در قرآن کریم آمده : به تحقیق شما را در زمین مسلط کردیم و برای شما در آن وسایل و مایه‌های زندگی قرار دادیم (تا شما به کوشش خود از زمین و آنچه در آن است، استفاده برید و شکرگزارید، ولی شما اندک شکر میکنید(اعراف،آیه 9). زن در خانواده با تربیت صحیح و مناسب می‌تواند فرزندانی به جامعه تحویل دهد که دغدغه کار داشته باشند و نسبت به فرهنگ کاروتلاش نگاه مثبت و ارزشمند داشته باشند.
 امام خمینی(ره) اقتصاد را به عنوان یک ابزار به حساب می‌‌‌آورند و در ارتباط با نقش تربیتی و اقتصادی بانوان به اشتغال بانوان در کنار آقایان تاکید داشتند و فرمودند:" ما مفتخریم که بانوان و زنان در صحنه‌‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی 

2- اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف: در زمینه اصلاح الگوی مصرف می‌توان به چند مورد اشاره کرد: یکی جایگزین کردن تولیدات داخلی به جای محصولا خارجی است و زنان به عنوان مهم‌ترین افراد متقاضی تامین کالای خانگی مطرح هستند که اگر بتوانند به مصرف کالاهای ایرانی بپردازند به طور قطع شاهد رونق تولید خواهیم بود. 
دوم نهادینه شدن فرهنگ قناعت در بین خانواده‌ها است. امام علی (ع) میفرمایند: خوش ترین زندگی، زندگی با قناعت است(غررالحکم ج 2918). 
قناعت به معنای مصرف به مقدار کفایت است. بسیاری از کالاها هستند که بود و نبودشان تاثیر چندانی در زندگی ندارند اما تبلیغات و چشم و هم‌چشمی‌ها باعث می‌شوند تا نیاز کاذب در مصرف کننده به وجود آید و زنان می‌توانند با جلوگیری از تجمل‌گرایی و اسراف، جامعه را از افتادن در این ورطه نجات دهند (سعادت،مهدی؛1391).  

3- حمایت از تولید ملی:حمایت از تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشو محسوب می‌‌‌شود. اگر کالاهای تولیدی یک کشور توسط مردم حاضر در همان اقتصاد خریداری و پشتیبانی نشود آن اقتصاد برزمین خواهد خورد. 
نهادینه شدن حمایت از تولید ملی در خانواده‌ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است و در این زمینه باید تلاش شود که محصولات داخلی با کیفیت مطلوب تولید شوند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند. 
زنان در جامعه باید بدانند که مصرف کالاهای داخلی باعث کاهش بیکاری، اشتغال‌زایی و مهمتر از همه باعث پویایی اقتصاد کشور می‌شود (فصلنامه طنین اندیشه).


4- استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها: استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها به این معناست که برای اینکه در کشور یک اقتصاد رو به رشد داشته باشیم باید ازهمه ظرفیت‌های دولتی و خصوصی، اندیشه‌ها و راهکار‌هایی که صاحب‌نظران ارائه می‌دهند و سرمایه‌های طبیعی که در کشور وجود دارند کمال استفاده را کرد. در کشور ما ظرفیت‌های فراوانی برای تولید و اشتغال وجود دارد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید ازهمه آنها به نحو مطلوب استفاده کرد؛ به عنوان مثال مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی نه تنها باعث شناخت ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان می‌شود، بلکه در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه هم نقش کلیدی دارد.

5- روح خودباوری و خود کفایی: روح خود باوری و خود کفایی یک اصل است که با تقویت آن و شناخت ظرفیت‌های ناشناخته می‌توانیم به سمت توسعه گام برداریم . آمارهای رسمی منتشر شده در سالهای اخیر از حضور چشمگیر زنان و دختران در عرصه‌های اجتماعی و دانشگاهی خبر می‌دهند که این امر به نوبه خود باعث افزایش نیروی کار زنان در جامعه شده است.

6- مردمی کردن اقتصاد: یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی توانمند کردن آحاد مردم است تا زمینه برای حضور موثر همه افراد در فعالیت‌‌های مولد اقتصاد فراهم شود .یعنی مردم بیایند در اقتصاد سرمایه هایشان را به کار اندازند و تولید را رونق دهند.از مهمترین تقش‌های مردم در اقتصاد میتوان به مدیریت مصرف - یعنی تعادل در مصرف و جلوگیری از اسراف و تبذیر اشاره کرد.یک زن باید درک عمیقی از مشکلات و راهکارها داشته باشد و باید در رابطه با نحوه درست مصرف کردن توجیه شود و آموزش ببیند هراندازه دانش و آگاهی زنان بیشتر شود و درک اقتصادی بیشتری در این زمینه بیابند نسبت به طریقه مصرف حساس‌تر می‌شوند - ترجیح کالاهای داخلی بر کالاهای خارجی اشاره کرد.

 

مطالب مرتبط:

 

۶ شهریور ۱۳۹۷ ۱۳:۰۶
تعداد بازدید : ۱,۰۱۸
کد خبر : ۷,۲۱۴

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید