رژیم غذایی شما تا چه اندازه سالم است؟

رژیم غذایی شما تا چه اندازه سالم است؟
پیشنهاد می‌کنیم شما هم روزانه مواد غذایی مصرفی خود را یادداشت نمایید و در پایان روز مشخص کنید که آیا از تمام گروه‌های غذایی به میزان کافی دریافت کرده‌اید یا نه؟ ​
 
آگاهی از رژیم غذایی

 

اکثر مردم نقش رژیم غذایی را در سلامت بدن نادیده می‌گیرند. همه به خوبی می‌دانیم که صرف منظم رژیم غذایی متعادل و متنوع برای حفظ وزن طبیعی ضروری است.

اما نباید فراموش کرد که حفظ وزن مناسب، تنها هدف داشتن یک رژیم غذایی متعادل نیست بلکه مواد مغذی موجود در غذاها دارای خواص سلامت بخشی ویژهای هستند که کمبود هر کدام از آنها باعث بروز عوارضی چون افسردگی، تحریک‌پذیری و مشکلات فیزیولوژیک نظیر کم خونی می‌گردد.

بیشتر مردم به غذا تنها به عنوان عاملی برای رفع گرسنگی نگاه می‌کنند و به خواص شفا بخشی آنها توجه زیادی ندارند.اما با شناخت نقش گسترده هر یک از انواع مواد غذایی در بدن می‌توان رژیم غذایی را درجهت حفظ سلامتی تنظیم نمود.



یادداشت مواد غذایی مصرفی

 

یادداشت کلیه مواد غذایی مصرف شده در طی 24 ساعت برای مدت چند روز می‌تواند دید نسبتا خوبی نسبت به وضعیت رژیم غذایی و مواردی که نیاز به اصلاح و تطابق با نیاز فردی شما دارند در اختیارتان قرار دهد.

ضمناً بهتر است که زمان، مکان و حالت روحی خود را هنگام صرف هر یک از مواد غذایی یادداشت کنید (این نکته در مورد افراد چاق بسیار مهم است).

در پایان هر روز تعداد واحدهایی را که از هر یک از گروه‌های غذایی دریافت کرده‌اید مشخص کنید.

همچنین مشخص نمایید که آیا غذاهای نشاسته‌ای مصرفی از نوع سبوسدار و یا بدون سبوس بوده‌اند، همچنین دقت کنید که ذکر شیرینی‌ها، میان‌وعده و نوشیدنی‌ها از قلم نیفتد.

سپس  رژیم خود را با رژیم متعادل مقایسه نمایید.

چنانچه شما از تمام گروه‌های غذایی و انواع متنوعی از مواد غذایی از هریک از گروه‌ها استفاده نمی‌کنید احتمال کمبود برخی مواد مغذی ضروری که برای عملکرد بهینه ارگانهای مختلف بدن شما و مبارزه با بیماری‌ها ضروری است، وجود خواهد داشت.

چک لیست زیر به شما کمک می‌کند تا دریابید که آیا از رژیم غذایی متعادلی برخوردار هستید یا خیر. چنانچه پاسخ شما به هر یک از سوالات مثبت بود، در مربع مقابل علامت بزنید.

هر چه تعداد مربع‌های بیشتری علامت زده شوند، نشان دهنده آن خواهد بود که در رژیم  غذایی شما تعادل مواد مغذی بهتر رعایت می‌شود.

:white_check_mark: آیا روزانه 5 واحد یا بیشتر میوه و سبزی  مصرف می‌کنید؟                         

:white_check_mark:آیا از انواع مختلف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و فریزری استفاده می‌کنید؟ 

:white_check_mark: آیا در بیشتر وعده‌های غذایی از کربوهیدرات‌ها نظیر برنج، نان یا ماکارونی استفاده می‌کنید؟    

:white_check_mark: آیا در حد امکان از غلات سبوسدار استفاده می‌کنید؟    

:white_check_mark: آیا شما به رژیم غذایی خود تنوع میدهید و از خوردن گوشت در بعضی روزهای هفته پرهیز می‌کنید؟   

:white_check_mark: آیا تمام چربی گوشت و پوست ماکیان را جدا می‌کنید؟   

:white_check_mark: آیا خود را نسبت به مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و گوشت‌های فرایند شده محدود می‌کنید؟   

:white_check_mark: آیا  در بیشتر موارد، مواد غذایی را به جای سرخ کرن، کبابی و یا آب پز می‌کنید؟ 

:white_check_mark:آیا در بیشتر مواقع از روغن گیاهی برای تهیه غذا استفاده می‌کنید؟                      

:white_check_mark:آیا مصرف کره و مارگارین شما تا  کمترین حد ممکن محدود شده است؟           

:white_check_mark:آیا به مصرف محصولات لبنی کم چرب بیشتر از محصولات لبنی پر چرب تمایل دارید؟

:white_check_mark:آیا دریافت کیک، بیسکویت، شیرینی و میان‌وعده‌های اشتهاآور را در برنامه غذایی خود محدود کرده‌اید؟  

 

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

مطالب مرتبط:

 

 

۲۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۲۳
زندگی انلاین |
تعداد بازدید : ۱,۵۰۵
کد خبر : ۷,۱۰۱

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید