در تعطیلات عید نوروز سلامت تعطیل نیست!

در تعطیلات عید نوروز سلامت تعطیل نیست!
شیرینی‌ها را هرگز با معده خالی و هنگام گرسنگی مصرف نکنید چون در این‌حالت قند خون یک‌دفعه به‌شدت بالا رفته و سبب ترشح زیاد انسولین در بدن می‌شود.
در تعطیلات عید نوروز سلامت تعطیل نیست!, از ماه‌ها قبل برای سفر برنامه ریزی کرده ایم یا اینکه روزها را به انتظار شروع دید و بازدیدهای سالانه شمرده‌اید؟
 
همه این اتفاق‌ها می‌تواند آنقدر شیرین و خوشایند باشد که خستگی یک سال صبح رفتن به اداره و شب برگشتن به خانه را از تن‌تان بیرون کند،
 
اما به شرط آنکه بیماری‌های شایع بهاری و نوروزی، گریبان‌تان را نگیرد و گذراندن روزهای تعطیلی که برای آمدن‌شان انتظار کشیده‌اید را برای‌تان دشوار و آزار‌دهنده نکند؛
 
از ابتلای به یک سرماخوردگی ساده و آلرژی بهاره و چاقی و پرخوری بگیرید تا درگیر شدن با اسهال مسافرتی و یبوست‌که مسافرت را حسابی به کام آدم تلخ می‌کند، همه می‌توانند تعطیلات عید را به سخت‌ترین روزهای سال تبدیل کنند اما نگران نباشید.
 
چرا که با به کارگیری چند راه‌حل ساده که متخصصان حوزه‌های مختلف پیشنهاد داده‌اند، می‌توانید پرونده همه این مشکلات را پیش از شروع یا به محض آمدن‌شان ببندید.
 
دکتر محمد رضا وفا/ متخصص تغذیه:

 

حسابی چاق می‌شوید

 

مهم‌ترین تغییری که در نوروز رخ می‌دهد، مصرف تنقلات و آجیل و شیرینی است که در پذیرایی‌ها افزایش پیدا می‌کند و تراکم انرژی در آنها بالاست؛ مثل شیرینی‌ها که روغن بالایی دارند و آجیل‌ها هم‌که به صورت طبیعی حاوی روغن هستند. 
 

 

 

 

 

 

 حالا این‌ نکته را هم در نظر بگیرید که خانواده‌های ایرانی در طول یک‌روز به افراد متعددی سر می‌زنند و هر بار مقداری انرژی- هر چند که ناچیز مصرف کنند- وارد بدن خود می‌کنند و همین مسئله میزان تحرک افرادکاهش پیدا کرده و این موضوع زمینه‌ساز بروز مشکلات جدی می‌شود. یکی از این مشکلات چاقی است که مادر تمام بیماری‌های قرن محسوب می‌شود و سبب‌ساز بروز پرفشاری خون، دیابت، بیماری‌های مزمن کبدی وکلیوی است.

 

این درحالی است که متاسفانه سن ابتلای به دیابت نوع دو به لحاظ اپیدمیولوژیک از بالای 40 سالگی به 20 سالگی رسیده است.

 

 راه‌حل چیست؟

–  هر فردی که به دید و بازدید نوروزی می‌رود، باید مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشد و درگیر موقعیت لحظه و مکانی نشود و در هر سنی که هست، تعادل را در استفاده از خوراکی‌ها رعایت کند.

 

چرا که فرد بدون اینکه متوجه باشد در هربار که در منزل یکی از اقوامش آجیل و شیرینی می‌خورد، حجم زیادی از انرژی را ناخودآگاه وارد بدنش می‌کند.

 

– اگر مبتلا به چاقی یا بیماری‌های متابولیکی هستید، باید در مصرف آجیل و شیرینی تعادل داشته باشید و توصیه می‌کنیم بهتر است اولین انتخاب‌تان میوه‌هایی مثل خیار یا سیب باشد که انرژی‌کمتری دارند.

 

– شکلات‌های تلخ و کم‌شیرین هم یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که روی میز نوروزی خانواده‌های ایرانی وجود دارد اما تلخ و شیرینی‌کم آنها به این معنی نیست که ضرری ندارند. پس به خیال سالم بودن‌شان زیاد از حد شکلات تلخ  یا خرما و کشمش نخورید.

 

– شیرینی‌ها را هرگز با معده خالی و هنگام گرسنگی مصرف نکنید چون در این‌حالت قند خون یک‌دفعه به‌شدت بالا رفته و سبب ترشح زیاد انسولین در بدن می‌شود.

 

ترشح بالای انسولین در فاصله کوتاهی، سبب پایین افتادن قند خون شده و احساس گرسنگی دوباره سراغ فرد می‌آید. این گرسنگی یعنی پرخوری و پیشروی بدن به سمت اضافه وزن پیدا کردن. به همین دلیل اگر احساس‌گرسنگی کردید، کمی آجیل یا میوه تازه بخورید.

 

– اگر فرصت آشپزی در طول هفته را ندارید، آخر هفته‌ها برای تمام روزهای پیش رو غذا درست کنید و در فریزر بگذارید تا بتوانید غذاهای فست فود و آماده را حذف کنید.

 

به خصوص اینکه در ایام تعطیل تحرک‌تان کم می‌شود و همین مسئله سبب افزایش وزن می‌شود. چرا که غذاهای فست فودی، بالاترین دانسیته انرژی را دارند. اگر هم نمی‌توانید حذف کنید، مصرف آنها را به حداقل برسانید.

 

– بهترین توصیه برای داشتن یک تغذیه‌ سالم استفاده از میوه‌های تازه به صورت سالاد، آبمیوه و میوه‌های خشک است. در انتخاب شیرینی هم بهتر است سراغ شیرینی‌های مربایی یاخشک بروید و آجیل‌ها را از انواع تازه و خام یا با شوری کمتر انتخاب کنید.

 

– اگر خانه فامیل‌ نزدیک‌تان است، پیاده به عیددیدنی بروید. نیم ساعت پیاده روی در روز می‌تواند حفظ وزن‌تان را برای شما آسان‌تر کند.

 

دکتر فرهاد رضوانی/ متخصص بیماری‌های داخلی و رئیس اداره آموزش اورژانس کشور

 

بدون اطمینان ننوشید

یکی از اتفاقات شایع در شروع سال و ایام تعطیلات، مسمومیت‌های غذایی است که می‌تواند شما را در میانه راه از ادامه سفر پشیمان کند.

راه حل چیست؟

– اگر هموطنان عزیز قرار است در محلی استراحت و غذایی به عنوان ناهار یا شام در رستوران‌های بین راهی صرف کنند، توصیه می‌کنیم به کارت بهداشتی مسئولان رستوران که روی رستوران نصب شده است، توجه داشته باشند.

 

– از خوردن هرگونه سبزیجات در رستوران‌ها خودداری کنند. چرا که آن دقت نظر و بهداشتی‌که در تهیه سبزیجات و سالاد در خانه وجود دارد، در رستوران انجام نمی‌شود.

 

– اگر معده حساسی دارند، نسبت به مصرف هرگونه آب شهرستان‌های مختلف دقت نظر داشته باشند و بهتر است آب جوشیده سرد شده یا آب معدنی به همراه داشته باشند.

 

– اگر طی سفر علائم مسمومیت مثل تهوع و استفراغ، درد شکم و تب مشاهده‌کردند، خودسرانه دارو مصرف نکنند و به همکاران پزشکی که از طریق اورژانس‌کشور در پایگاه‌های امداد و سلامت نوروزی در جاده‌ها مستقر شده‌اند، مراجعه‌ کنند.

 

پزشکان معاینه‌های لازم را انجام داده و داروهای مناسب را تجویز می‌کنند. این در حالی است ‌که بسیاری از عزیزان پس از اینکه دچار اسهال می‌شوند، قرص‌های جلوگیری از اسهال مصرف می‌کنند که می‌تواند فرد را دچار مشکل‌کند.

 

– اگر قرار است از غذاهای کنسروی استفاده کنند، توصیه می‌کنیم قوطی‌ها را به مدت 20 دقیقه در آبجوش بجوشانند و سپس استفاده‌ کنند.

 

– به مسافران عزیز توصیه می‌کنیم از داشتن غذای گرم در طول سفرخودداری‌کنند. به جهت اینکه شرایط آب و هوایی شهرهای مختلف متفاوت است و باعث رشد میکروب در غذا شده و مصرف آن سبب مسمومیت فرد می‌شود.

 

– اگردر طول مسیر دچار دل درد شدند، می‌توانند از مسکن ساده مثل هیوسین استفاده کنند تا زمانی‌که به پایگاه امداد و سلامت برسند و توسط پزشکان معاینه شوند.

 

دکتر سید علیرضا میر اسماعیلی/ متخصص پوست و مو

حواس‌تان به حشره‌ها باشد

فصل مسافرت‌های نوروزی، فصل شیوع بیماری‌های پوستی است. تصور نکنید بیماری‌هایی که ممکن است پیش از این نامشان را نشنیده باشید، امسال قرار نیست سراغ شما بیایند. اما اگر توصیه‌هایی که به شما می‌کنیم را رعایت کنید،‌احتمال ابتلایتان به آن بیماری‌ها کمتر و درمانشان برای شما آسان‌تر می‌شود.

 

سالک

این بیماری پوستی در مناطقی مثل اصفهان، کرمان و خوزستان شایع است. پشه سالک معمولا هنگام غروب و شب فعالیت می‌کند. علائم گزیدگی حدود دو تا شش ماه به صورت ضایعات قرمز و برجسته و زخمی که از آنها موادی ترشح می‌شودخود را نشان می‌دهند.

 

– پوستتان را بپوشانید یا از کرم‌های ضدگزیدگی که در داروخانه‌ها موجود است استفاده کنید.

– اگر به مناطق آلوده می‌ر‌وید قبل از غروب آفتاب محل را ترک‌کنید. 

– از پشه‌بندی‌که آغشته به سم است، استفاده کنید. 

 

 

  گال نوعی بیماری عفونی خارش‌دار و واگیردار است. عامل انگلی این بیماری، زیر پوست تونل‌هایی برای تخم‌ریزی حفر کرده و از میزبانش تغذیه می‌کند.

علائم بیماری به صورت خارش شدید به‌خصوص در شب‌ها به صورت ضایعات قرمز و خارش‎ مختلف بدن مثل لای انگشتان دست، مچ دست‌ها، آرنج و زیر بغل و سینه‌ها و ناف فرد را آزار می‌دهد و از بیماران به دیگران منتقل می‌شود.

 

– ملحفه‌ها و لباس‌هایتان را باکسی شریک نشوید.

– لباس‌های زیر و ملحفه‌ها با آب داغ شسته و اتوکشی شوند.

 

دراکولا

دراکولا نام حشره‌ای از خانواده سوسک‌هاست که در گیلان و مازندران زندگی می‌کند. این حشره معمولا در اوایل صبح و نزدیک غروب فعالیت داشته و به نورهای مصنوعی مانند فلورسنت علاقه دارد.

 

 –  از پشه‌بند در محل خوابتان استفاده کنید. 

– همه لامپ‌ها را در شب خاموش کنید.

–  قبل از جمع‌آوری لباس‌ها از روی بند رخت، آنها را تکان دهید. 

– اگر متوجه شدید حشره به پوست‌تان چسبیده، بدون اینکه له‌کنید، آن را بپرانید و سپس پوست‌تان را با آب و صابون بشویید.

 

دکترسید محمود اسحاق حسینی/ فوق تخصص گوارش

همه سفر را در دستشویی نگذرانید

بعضی از مسافران هنگام مسافرت یا پس از آن، دچار اسهال می‌شوند که با دردهای شکمی، تهوع و سردرد همراه است که در این میان کودکان و افراد میانسال بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به اسهال قرار دارند.

 

منبع اصلی درگیری با عامل اسهال خوردن آب یا غذای آلوده است. مهم‌ترین میکروب‌ها و ویروس‌های حامل اسهال مسافرتی، باکتری ایکولای است‌که می‌تواند سبب اسهال شود و افرادی که مبتلا به این باکتری می‌شوند،

 

چون در طول بیماری، آب بدن‌شان را از دست می‌دهند، باید سعی کنند آب و الکترولیت‌های از دست رفته را دوباره جایگزین کنند، چرا که اگر آب از دست رفته بدن به سرعت جایگزین نشود، ممکن است جان فرد به خطر بیفتد.

 

–  از خوردن غذاهای بین‌راهی و پخته خودداری‌کنید و سراغ گزینه‌های خام یا آبپز بروید.

 

– حتما از آب‌های جوشیده یا بطری‌های آب معدنی استفاده‌کنید. بعضی از مردم با این تصور که آب‌های چشمه زلال هستند و مشکلی ندارند، از آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. درحالی‌که این آبها قابل اطمینان نیستند.

 

– به هیچ وجه خود‌سرانه‌آنتی بیوتیک مصرف نکنید. چرا که این داروها می‌تواند سبب اسهال شده و حتی حال بیمار را بدتر کنند.

 

– غذاهای سالم کم‌حجم را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. 

 

مسافرت با ماشین یبوست می‌آورد؟

 

 

 

 

 علاوه بر اسهال مسافرتی، یبوست نیز یکی از عوارض مسافرت‌های نوروزی است. یکی از دلایلی‌که باعث می‌شود افراد در طول مسافرت دچار یبوست شوند این است‌که هم الگوی تغذیه‌ای‌شان تغییر می کند.یعنی هم کمتر میوه و آب مصرف می کنند و هم چون تحرک کمتری دارند.سبب بروز یبوست در انها می شود.

 

:small_orange_diamond:برای پیشگیری از یبوست از مصرف چای پرررنگ خودداری کنید. 

:small_orange_diamond: از میوه‌هایی مثل انجیر، گلابی، آلو استفاده کنید. 

:small_orange_diamond: روغن زیتون در سالاد و غذاهای‌تان استفاده کنید. 

:small_orange_diamond:– از مصرف آب‌های سر راهی و لبنیات پرچرب خودداری‌کنید. 

:small_orange_diamond: نان سبوسدار بخورید. 

:small_orange_diamond: از آب‌های معدنی به عنوان آب آشامیدنی استفاده‌کنید. 

:small_orange_diamond: از یکنواخت نشستن به مدت طولانی خودداری کنید و یکی دو ساعت پس از رانندگی توقف‌کرده و چند قدم راه بروید.

:small_orange_diamond: برای درمان یبوست در مسافرت، مصرف آب فراوان، میوه و سبزیجات پخته شده، روغن زیتون، سیب‌زمینی پخته و با پوست، پاپ کورن، استفاده از شیر سویا به جای شیر معمولی و مصرف میوه‌هایی مثل آلو، انجیر، هلو وگلابی را فراموش نکنید. 

 

 منبع:مجله سیب سبز

 

 

 

۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ۱۱:۴۲
تعداد بازدید : ۱,۵۲۹
کد خبر : ۷۱۰

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید