روزه داری و دیابت

روزه داری و دیابت
ناشتایی طولانی مدت در افراد دیابتی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. این بیماران مستعد خطر هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی هستند.
 به علاوه اینکه کم آبی نیز می تواند برای این دسته از افراد مشکل آفرین باشد. بنابراین افراد دیابتی برای روزه گرفتن به مراقبت های دقیق پزشکی و تنظیم رژیم غذایی، فعالیت بدنی، دوز و زمان مصرف داروها نیاز دارند.

 

اگر فرد دیابتی شرایط ذیل را داشته باشد، مجاز به روزه داری است:

 

• قند خون کنترل شده در دیابت نوع دوم
• عدم وجود عفونت یا تغییرات سریع درقند خون
• قند خون ناشتای کمتر از mg/dl 160

قند خون تصادفی کمتر از mg/dl 250 

   HbA1c  کمتر از 7 درصد

 

در صورتی که فرد دیابتی یکی از شرایط زیر را داشته باشد، مجاز به روزه داری نیست:

 

• افراد با قند خون کنترل نشده
• عدم توانایی بیمار در رعایت رژیم غذایی، دارویی و فعالیت بدنی
• افراد دیابتی با داشتن عوارضی همچون فشار خون بالای کنترل نشده
• افراد مبتلا به دیابت بارداری
• افراد مسن
• افراد مستعد حملات هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی 2 بار یا بیشتر در طی ماه رمضان

 

نکته مهم: اگرقند خون دو ساعت بعد از افطار فرد دیابتی بالاتر mg/dl 250 بود، باید در روز بعد، غذای مصرفی در وعده شام 20 درصد کاهش یابد زیرا بالا بون قندخون هنگام شب مانع از نتایج مثبت روزه داری برای بیمارمی شود. اگر هنگام سحر، قند خون بالای mg/dl  200باشد، باید 20 درصد از مواد غذایی مصرفی فرد در وعده سحر کم شود و اگر قندخون هنگام سحر بالای 350mg/dl  باشد توصیه می شود که فرد از گرفتن روزه خودداری کند.

 

رژیم غذایی افراد دیابتی در طی ماه رمضان، تفاوت چندانی با افراد سالم ندارد. با این حال بهتر است که فرد از کربوهیدرات های پیچیده در وعده ی سحر استفاده کند. فرد باید حتما 3 وعده ی غذایی ذکر شده را مصرف کند و از خوردن غذاهای حجیم و زیاد در یک وعده، اجتناب کند. مصرف روزانه12-8 لیوان آب و مایعات نیز در این افراد توصیه می شود. شایان ذکر است که در صورت نخوردن سحری، روزه داری در این افراد ممنوع است.

 

به طور کلی افزایش مصرف میوه و سبزی برای تامین آب بدن و مواد ضروری مختلف در کنار غلات کامل، فیبر و غذاهای پروتئینی نباید از سوی روزه داران نادیده گرفته شود؛ اما از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده و غذاهای حاوی قند ساده مانند زولبیا و بامیه تا حد امکان باید اجتناب شود. برای جلوگیری از سوءهاضمه و نفخ نیز توصیه میشود از پرخوری اجتناب و آبمیوه یا آب در وعده افطار و شام مصرف شود. البته برای پیشگیری از یبوست، مصرف آلو، انجیر و روغن زیتون بسیار موثر است . در آخر باید گفت که بین روزه داری و سلامت، پیوندهای محکمی وجود داشته و دارد و اثرات مفید روزه داری نه تنها بر سلامت روان، بلکه بر سلامت جسم نیز سایه افکنده است و این مهم حاصل نمی شود مگر با رعایت نکات اصولی تغذیه
 
دکتر سید مرتضی صفوی

متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

و عضو علمی پورتال پایش

 

مطالب مرتبط:

۶ خرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۳۶
تعداد بازدید : ۲۳۵
کد خبر : ۶,۱۵۸

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید