شدت استرس در دوران بازنشستگی را چگونه کاهش دهیم ؟

شدت استرس در دوران بازنشستگی را چگونه کاهش دهیم ؟
بازنشستگی برهه ای از زندگی است که همچون مراحل قبلی نیاز به برنامه ریزی هدفمند و تعامل با دیگران دارد و در غیر این صورت فشار روحی یا استرس می تواند این دوره پرشکوه زندگی را با رنج و تعب درآمیزد
به گزارش پایگاه اینترنتی " هاپکینز مدیسین " با فرا رسیدن بازنشستگی می توان "ساعت مشاطه دار " را دور انداخت و خود را در ظاهر از قید و بندهای دوران فعالیت رها شده پنداشت و درفکر برنامه های شخصی خود بود ، این احساس آزادی جدید به نظر آرام بخش می رسد ؛ به خصوص در اوایل دوران بازنشستگی ، اما ورود به دوران بازنشستگی اگر با در پیش گرفتن اقدام های محتاطانه و اتخاذ شیوه اعتدال همراه نباشد ، این دوران را که همراه با افزایش سن است به دورانی تنش زا مبدل می سازد .

 

امروزه بازنشستگان با چالش های مهم و بی شماری روبه رو شده که بعضا بی سابقه هستند همچون افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی که که اگر از توان مالی بازنشسته فراتر رود می تواند زندگی هرفرد بازنشسته ای را دچار تنش و استرس کند .

 

بنابراین آنچه حائز اهمیت است نحوه رویارویی با تنش ها و استرس های این دوران است تا زمینه ای فراهم شود که هرفرد بازنشسته ای اطمینان یابد که ازدوران بازنشستگی و سالمندی می تواند لذت ببرد و احساس خوشبختی کند.

 

دکتر مایکل کارلستروم از مدیران ارشد دانشگاه " جانز هاپکینز " در ایالت مریلند در شمال شرقی آمریکا ، می گوید : مردم تصور می کنند بازنشستگی تنها یک تصمیم مرتبط با امور مالی است اما این تصمیم به خودی خود به شادی منجر نمی شود حتی اگر افراد به لحاظ مالی احساس امنیت کنند ، چراکه مسائل دیگری در بین است که باید آنها را مد نظر قرارداد .

 

دکتر کارلستروم می گوید : که افراد وقتی در آستانه دوران بازنشستگی قرار می گیرند در نخستین گام باید برای دوران بازنشستگی خود برنامه ریزی و مدیریت کنند چرا که نداشتن برنامه و نبود مدیریت فرد را با تنش و استرس دوران بازنشستگی روبه رو می سازد.

 

به گفته دکتر مایکل کارلستروم غلبه بر تنش ها و استرس های دوران بازنشستگی بسیار مهم است اما مهم تر از آن مد نظر قرارگرفتن مشکلات پیش بینی نشده این دوران است که به گفته صاحبنظران موجد استرس ها و تنش های تازه در زندگی بازنشستگان شده اند.

 

وی براین باوراست که فعالیت ها یی که یک بازنشسته برای پرکردن خلاء دوران بازنشستگی می تواند انجام دهد باید مورد علاقه و مطابق با ذوق ، توان و استعداد فرد باشد و در این خصوص نباید واکنش و دیدگاههای دیگران را نسبت به فعالیت مطابق با توان و مورد علاقه اش ، مد نظر قرار دهد .

 

برای نمونه اگر بازنشسته ای به فعالیت هایی نظیر آشپزی یا باغبانی علاقمند است و اطمینان دارد که از عهده آن بر می آید ، بدون توجه به واکنش های دیگران ؛ حتی نزدیکان و بستگانش ، باید آن را درپیش گیرد.

 

کارلستروم با انجام یک نظر خواهی میان گروهی از شاغلان در آستانه بازنشستگی ، دریافت که درصد بالایی ازاین افراد نسبت به انجام فعالیت به صورت تمام یا نیمه وقت دردوران بازنشستگی تمایل بلکه تاکید دارند اما هیچیک ازقبل برای انجام فعالیت های مورد علاقه خود دردوران بازنشستگی برنامه ریزی نکرده اند ، ازاین رو دکتر مایکل کارلستروم به بازنشستگان توصیه می کند که دستکم 5 سال پیش از گام گذاشتن به دوران بازنشستگی برای نوع فعالیتی که قصد انجام آن را دردوران بازنشستگی دارند ، برنامه ریزی کنند .

 

وی معتقد است که مشکلاتی که بازنشستگان با آن دست و پنجه نرم می کنند برخی واقعی و بعضا خیالی محسوب می شوند و از آنجا که فیزیولوژی یا جسم افراد نمی تواند ماهیت مشکلات را تشخیص دهد ، نتیجه آن یکسان است و افراد را دچار استرس می کند و مدیریت استرس نیز مستلزم شناخت ماهیت و برنامه ریزی درست است .

 

دکتر کارلستروم می پرسد وقتی دچار استرس می شوید چگونه واکنش نشان می دهید ، می دوید ؟ می نوشید ؟ با بهترین دوست خود تماس می گیرید ؟ به خوردن تنقلات پناه می برید ؟ یا راهی کوچه و خیابان و بازار می شوید ؟ آیا با تجزیه و تحلیل این نوع واکنش ها به اشتباه خود پی نخواهیم برد یا باز اشتباه بزرگتری مرتکب می شویم و در مراتب بعدی به مسکن ها و داروهای آرامش بخش روی می کنیم ؟
 
آنچه مسلم است نخستین گام برای درک صحیح تمرکز روی این مساله است که استرسی که به آن دچار شده ایم ناشی از مشکلات واقعی یا خیالی است ؟ که تفاوت چندانی ندارد و مهم رفع استرس با برنامه ریزی و مدیریت است و چنین مدیریتی خود مستلزم تمرکز بیشتر روی اصل مساله است که ما را به سمت گزینه های سالم مانند ورزش ، عبادت و فعالیت های اجتماعی مفید و مثبت سوق می دهد.

 

منبع:صندوقهای بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت

۴ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۷۹۷
کد خبر : ۳,۶۶۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

برای دریافت فایل الکترونیکی مجله ثمر به صورت pdf در کادر زیر آدرس ایمیل خود را وارد کنید.