یک بسته آب!

یک بسته آب!
بیش از ۶۰درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است؛ آب و اکسیژن حیاتی‌ترین مواد برای سلول‌های بدن هستند و به گفته کارشناسان هر فرد باید روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب مصرف کند.
در این میان، آب‌های بسته‌بندی بخشی از نیاز ما را برای تأمین آب اشامیدنی و بهداشتی به‌خود اختصاص می‌دهند؛ آب‌هایی با بسته‌بندی‌های متفاوت که از نظر منشأ و ترکیبات، انواع مختلفی دارند. دانستن این ویژگی‌ها و پیشنهادهایی که در بازار وجود دارد کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشیم. شاید باید به این نکته دقت کنیم که خریدن آب به اندازه نوشیدن آن آسان نیست!

انواع

 

پیش‌تر تنها یک نوع آب در مغازه‌ها به فروش می‌رسید و آن هم آب‌معدنی بود. امروزه 2 نوع آب در بازار عرضه می‌شود؛ آب معدنی و آب آشامیدنی. هر دو نوع آب از نظر استانداردهای سلامت تأیید‌شده هستند؛ البته گاهی آب‌آشامیدنی کمی ارزان‌تر از آب معدنی است و خیلی وقت‌ها هم قیمت‌های یکسانی دارند.

آب معدنی: آب معدنی معمولا حاوی املاح معدنی خاصی است که با عبور از لایه‌های مختلف زمین در آب حل شده و در نهایت از یک منبع طبیعی ثابت مثل چشمه استخراج می‌شود. آب این منابع در طول سال ترکیبات نسبتا ثابتی دارند. آب استخراج‌شده از آنها نیازی به فرایند‌های پالایشی ندارد و تنها از صافی‌های فیزیکی به‌منظور تصفیه و جداسازی مواد جامد آنها استفاده می‌شود. بنابراین آب استخراج شده از منبع طبیعی بدون تغییر در ترکیبات آن‌، بسته‌بندی می‌شود و به‌دست شما می‌رسد.

آب آشامیدنی: تفاوت آب آشامیدنی با آب‌معدنی در منبع استخراج شده و فرایند‌های پس از استخراج است. برای انتخاب منبع استخراج آب آشامیدنی، وسواس کمتری وجود دارد و منبع آن لزوما آب‌های بکر زیرزمینی با ترکیبات و املاح معدنی خاص و ثابت نیست. آب شیرین پس از استخراج از منبع زیرزمینی مورد تصفیه‌های فیزیکی و شیمیایی قرار می‌گیرد و ترکیبات و املاح آن پس از فرایند تصفیه، با کم یا زیاد کردن بعضی ترکیب‌ها به‌صورت نهایی تنظیم می‌شود و سپس آب، بسته‌بندی و روانه بازار می‌شود.

ترکیبات تازه: ‌علاوه بر این دو نوع، محصولات جدیدتر دیگری نظیر آب گازدار و آب غنی‌شده با اکسیژن و آب‌های طعم‌دار هم در بازار وجود دارند. آب گازدار همان آب آشامیدنی است که به آن مقداری گاز کربنیک اضافه شده است. مصرف این نوع آب در مقایسه با نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های قندی به‌مراتب بهتر است اما مانند دیگر نوشیدنی‌های گازدار برای سلامت دندان‌ها و افرادی که مشکلات گوارشی دارند مناسب نیست. نکته کاربردی اینکه از آب گازدار می‌توان در تهیه نوشیدنی‌های خانگی هم استفاده کرد. آب غنی‌شده با اکسیژن هم همانطور که از اسمش معلوم است اکسیژن بیشتری نسبت به آب‌های معمولی دارد و گران‌تر است. در تبلیغات این نوع آب‌ها گفته می‌شود که باعث اکسیژن‌رسانی بیشتر به بافت‌ها می‌شود و برای ورزشکاران مناسب است.

نکته‌های خرید

 

1- اول از همه باید بدانید قصد دارید آب معدنی بخرید یا آب آشامیدنی. این دو آب معمولا تفاوتی در بسته‌بندی و قیمت ندارند. تنها تفاوت آنها نوشته روی برچسب هرکدام است که نوع آن را مشخص کرده است و موقع خرید باید به‌عبارت «آب آشامیدنی» یا «آب معدنی» روی بطری توجه کنید.

2- اکثر شرکت‌های آب معدنی و آب بسته‌بندی‌شده، محصولات خود را در ابعاد و بسته‌بندی‌های مختلف ارائه می‌کنند. نوع بطری مورد نظر خودتان را با توجه به اینکه آب را در کجا می‌خواهید استفاده کنید، انتخاب کنید؛ مثلا تعیین کنید که برای یک مهمانی رسمی قصد خرید آب معدنی دارید یا برای استفاده در محیط کار و یا برای استفاده فرزندتان در خارج از خانه؛ شرکت‌های مختلف برای هرکدام از این نیازها بطری‌های مخصوص با ابعاد مناسب طراحی کرده‌اند.

3- برای اطمینان از استاندارد بودن و کیفیت آب، چک‌کردن مواردی مثل شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تاریخ تولید و تاریخ پایان مصرف درج شده روی برچسب بطری را فراموش نکنید.

4- درگذشته بطری‌های آب معدنی و نوشابه‌ها از پلاستیک‌هایی ساخته می‌شدند که با قرار گرفتن در معرض سرما و گرما موادی از آنها آزاد می‌شد که برای بدن انسان مضر بود اما امروزه بطری‌های آب معدنی‌ استاندارد معمولا از پلاستیکی به نام «پت» ساخته می‌شوند که نسبت به گرما و سرما ایمنی دارند. با وجود این، آب معدنی مورد نیاز خود را از جایی تهیه کنید که بسته‌های آب را در معرض تابش مستقیم خورشید یا سرمای شدید و یا در مجاورت محصولاتی که دارای بوی تند مانند مواد شوینده هستند، قرار نداده‌اند.

آشنایی با ترکیبات

 

آب‌های معدنی بسته‌بندی‌شده توسط شرکت‌های مختلف، ترکیبات یکسانی ندارند و این شمایید که باید به مقدار و نوع ترکیبات نوشته شده روی برچسب بطری دقت و بهترین آنها را انتخاب کنید. بی‌کربنات، فلوئور، کلسیم، پتاسیم، سولفات، سدیم و نیترات موادی هستند که معمولا مقدار آنها در برچسب روی بطری آب‌معدنی درج شده است. این مقادیر به‌صورت میلی‌گرم در لیتر بیان می‌شوند. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید باید با خواص این مواد آشنا باشید.

بی‌کربنات: بی‌کربنات به حفظ شرایط قلیایی خون کمک می‌کند.

فلوئور: فلوئور از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند اما مقدار بیش از 2میلی‌گرم در لیتر آن برای کودکان زیر 7سال مضر است که البته در آب‌های معدنی بسیار نادر است و معمولا روی برچسب بطری ذکر می‌شود.

کلسیم: کلسیم در بدن انسان در مواردی مثل پروسه انعقاد خون، انتقال پیام عصبی و انقباض ماهیچه‌ها کارایی دارد. همانطور که می‌دانید کلسیم در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسیار مؤثری دارد. همچنین وجود کلسیم کافی در رژیم غذایی افراد دیابتی و دارای فشارخون توصیه می‌شود.

پتاسیم: یکی از عناصر ضروری در کارکرد عضلات و اعصاب است و کمبود آن می‌تواند منجر به احساس ضعف و خستگی در عضلات شود. پتاسیم هم در کنترل فشارخون مؤثر است.

سولفات: گوگرد در ساختار پروتئین‌های تشکیل‌دهنده مو شرکت دارد و به براق شدن موها و شادابی پوست کمک می‌کند. این ماده همچنین مبارزه در برابر عفونت‌های میکروبی را مؤثرتر می‌کند.

سدیم: سدیم در افزایش فشارخون نقش دارد و اگر بیماری زمینه‌ای یا زمینه ابتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی دارید، به مقدار آن در آب معدنی حتما دقت کنید.

نیترات:

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مقدار مجاز نیترات آب آشامیدنی 50میلی‌گرم بر لیتر بر حسب نیتروژن است. مسئله نیترات این است که مقدار زیاد نیترات در بدن، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را دچار مشکل می‌کند. از آنجا که نیترات کافی معمولا همراه با غذا وارد بدن می‌شود، بهتر است مقدار آن در آب‌معدنی کم باشد.

نکته

 

در بعضی موارد، مصرف آب معدنی توسط پزشک توصیه می‌شود اما به‌طور کلی کارشناسان مصرف دائم آب معدنی را به‌عنوان آب‌آشامیدنی توصیه نمی‌کنند، ضمن اینکه آب‌های معدنی معمولا پس از جوشاندن به‌علت املاحی که دارند مواد سفیدرنگی در آنها ایجاد می‌شود. همچنین این املاح در دم کردن چای باعث تیره‌‌شدن رنگ چای می‌شود.
۱۴ تیر ۱۳۹۵ ۱۵:۰۰
همشهری آنلاین |
تعداد بازدید : ۷۱۵
کد خبر : ۲,۰۰۱

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید