خواص زنجبیل و چگونگی استفاده از آن

خواص زنجبیل و چگونگی استفاده از آن
از دیر باز و در طب سنتی زنجبیل را برای درمان بیماری‌های متعددی به کار می‌برده‌اند.
 
 
 
 
آلیسین موجود در زنجبیل خواص ضد پیری فراوانی دارد. در صنایع بهداشتی و آرایشی مقداری از روغن زنجبیل به کرم‌های مرطوب کننده اضافه می‌شود که حاصل آن شادابی و انعطاف پذیری پوست می‌باشد
خواص دارویی زنجبیل می توان به:مقوی قلب، ضد لخته شدن خون ، ضد باکتری، آنتی اکسیدان ، ضد سرفه، ضد تهوع، ضد سموم کبدی، ضد التهاب، ادرارآور، کاهش اسپاسم، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ، افزایش ترشحات روده ای معدی، پایین آورنده ی کلسترول خون، محرک گردش خون مغزی اشاره کرد.ازکاربردهای جدید زنجبیل می توان پیشگیری از:تهوع و استفراغ، کم اشتهایی ، بی اشتهایی روانی ، اسپاسم روده، برونشیت، مشکلات روماتیسم را نام برد. زنجبیل دارای خاصیت ضد سرطانی نیز می باشد.زنجبیل با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه ها، به درمان آسم، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی کمک می کند.همچنین تقویت کننده حافظه، بازکننده کبد و قاطع بلغم است و رطوبات غلیظی که در روی جدار روده و معده چسبیده باشد، از بین می برد.
زنجبیل می تواند به صورت تازه، خشک شده، پودر، روغن یا آبمیوه مورد استفاده قرار گیرد. زنجبیل در زمره مفیدترین و پرکاربردترین ادویه جات قرار داشته و سرشار از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعالی است که برای مغز و بدن انسان مزایای فراوانی را به همراه دارند. در این مقاله ۱۵ مورد از خواص زنجبیل و گونگی مصرف آن معرفی خواهد شد، خواصی که صحت آنها در تحقیقات علمی به اثبات رسیده است با مهم ترین خواص زنجبیل همراه شوید.

1-تاثیر زنجبیل در پیشگیری از سرطان

 

 خواص ضد سرطانی زنجبیل به جینجرول نسبت داده می شود؛ ماده ای که به مقدار بسیار زیاد در زنجبیل خام یافت می شود. جینجرول اصلی ترین ترکیب فعال زیستی زنجبیل به شمار می رود و دارای اثرات قوی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد.
در مطالعه ای که پژوهشگران بر روی ۳۰ فرد صورت دادند، مشخص شد که مصرف ۲ گرم عصاره زنجبیل در روز، تعداد مولکول های مستعد ابتلا به التهاب را در روده بزرگ به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با این حال مطالعه پیشگیرانه صورت گرفته بر روی گروهی از افراد که در معرض خطر جدی ابتلا به سرطان قرار داشتند، این یافته ها را تایید نکرد.
زنجبیل به درمان سرطان تخمدان  نیزکمک می‌کند.. توصیه می‌کنیم در تهیه‌ی غذاهایتان از این ادویه‌ی پرخاصیت استفاده کنید. می‌توانید یک نوک انگشت از آن را به شیر یا چایتان اضافه کنید. در تهیه‌ی کیک و شیرینی نیز از این ادویه‌ی پر خاصیت استفاده کنید.

2-درمان سرماخوردگی با چای زنجبیل

 

چای زنجبیل درمانی خانگی و بدون عوارض برای سرماخوردگی است که علاوه بر درمان سرماخوردگی در تسکین علائمی مانند خارش گلو و احتقان بینی تاثیر ثابت شده‌ای دارد. زنجبیل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و به بدن شما کمک می‌کند تا توان بیشتری برای مقابله با سرماخوردگی داشته باشید.
البته چای زنجبیل با خاصیت درمانی کامل برای سرماخوردگی ترکیبی از زنجبیل، پودر یا چوب دارچین، میخک و عسل است. عسل دارای اثر تسکین دهنده است و خارش گلو را آرام می‌کند. اگر از مشکلات سینوس هم رنج می‌برد حتما میخک را به این ترکیب اضافه کنید چرا که عسل و میخک در کنار هم تاثیر آرامش‌بخش فوق‌العاده‌ای برای بازکردن راه‌های سینوس و بینی دارند.
 
به اعتقاد درمانگران گیاه درمانی و طب سنتی مصرف برگ های زنجبیل نیز در تسکین التهاب و تورم گلو و مجاری تنفسی بسیار موثر است. برای این منظور درمانگران توصیه می کنند در زمان ابتلا به سرماخوردگی چند برگ از گیاه زنجبیل را در دهان بگذارید و آهسته بجوید یا عصاره به دست آمده از جوشانده برگ های زنجبیل را غرغره کرده و از خواص آن برای درمان التهاب ها وتسکین دردهای گلو استفاده کنید.
    
3-زنجبیل به عنوان یک مسکن قوی

 

در یک مطالعه کنترل شده بر روی ۲۴۷ فرد مبتلا به آرتروز زانو مشخص گردید کسانی که از عصاره زنجبیل استفاده می کنند، درد کمتری داشته و و به دارو های مسکن کمتری نیاز دارند. همچنین استفاده مالشی و موضعی ترکیبی از زنجبیل، بنه، دارچین و روغن کنجد می تواند درد و سفتی مفاصل را در مبتلایان به آرتروز کاهش دهد.
این ادویه‌ی خوش عطر حاوی ترکیبات ضدالتهابی به نام جینجرول می‌باشد که با هر گونه التهاب مقابله می‌کنند. توصیه می‌کنیم افرادی که دچار آرتروز و کلا دردهای مفصلی هستند به طور مرتب از ریزوم زنجبیل استفاده کنند.
پیشنهاد طب سنتی این است که برای تسکین روماتیسم ۱ میلی‌لیتر افشره‌ی خوراکی زنجبیل را در ۳۰ میلی‌لیتر روغن گیاهی حل کنید. هر صبح و شب ۶ قطره از این ترکیب را روی مناطق دردناک بدن قرار دهید تا درد تسکین پیدا کند.
برای مقابله با سردرد ۱ گرم زنجبیل خشک را در ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی‌لیتر آب به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کنید. روزانه دو تا چهار فنجان از این دم کرده میل کنید.

4-خواص زنجبیل در کاهش قند خون

 

در مطالعه جدیدی که در سال ۲۰۱۵ بر روی ۴۱ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ صورت گرفت، مشخص گردید که مصرف ۲ گرم پودر زنجبیل در هر روز قند خون ناشتا را ۱۲% کاهش می دهد. زنجبیل هم چنین شاخص HbA1C (شاخصی برای وضعیت قند خون در بلند مدت) را به طور چشمگیری بهبود می بخشد، به گونه ای که مصرف آن در یک دوره زمانی ۱۲ هفته ای با ۱۰% کاهش در شاخص HbA1C همراه است.

5- کاهش خطر بیماری های قلبی

 

نتایج این مطالعه هم چنین نشان داد مصرف زنجبیل کاهش ۲۸ درصدی نسبت ApoB/ApoA-I و نیز کاهش ۲۳ درصدی شاخص لیپو پروتئین های اکسید شده را به دنبال دارد. این دو از مهمترین عوامل خطر بیماری های قلبی هستند؛ بنابراین زنجبیل موجب کاهش میزان این دو شاخص و در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.

6-تاثیر زنجبیل در درمان تهوع

 

 

اگر به دلیل ورود یک ویروس به بدنتان و یا حالت تهوع ناشی از ماشین‌گرفتگی و غیره دچار حالت تهوع می‌شوید زنجبیل می‌تواند به دادتان برسد. پودر، نوشیدنی زنجبیل، قرص و یا مربای آن باعث تسکین معده و جلوگیری از آشوب آن می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنجبیل به اندازه‌ی داروی اسکوپولامین یا همان هیوسین موثر عمل می‌کند. این دارو که بدون نسخه تجویز می‌شود و برای پیشگیری از ماشین‌ گرفتگی ، دل درد و غیره مصرف می‌شود.
 
پیشنهاد طب سنتی این است که اگر نصف قاشق چای خوری پودر ریشه زنجبیل را در یک نوشیدنی حل کنید و پیش از ورود به خودرو بنوشید ضد تهوع خواهد بود.
زنجبیل هم چنین ممکن است تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و شیمی درمانی را کاهش دهد. اما بیش ترین میزان تاثیرگذاری آن در مقابله با حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری نظیر بیماری صبح دیده می شود ولی بهتر است خانم های باردار قبل از مصرف مقادیر زیاد آن با پزشک مشورت نمایند. 
 
7-هضم بهتر غذا با مصرف زنجبیل

 

ترکیبات موجود در زنجبیل با اثر گذاشتن روی مخاط معده و روده باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود. نتایج پژوهش‌های محققان هندی نیز نشان می‌دهد که این ادویه باعث تحریک ترشح آنزیم‌های مختلفی می‌شود که هضم غذا را راحت‌تر می‌کنند.
می‌توانید از زنجبیل تازه استفاده کنید و یا از پودر و دم کرده‌ زنجبیل بهره ببرید. سعی کنید در تهیه‌ی غذاهایتان از زنجبیل استفاده کنید. اگر از طعم آن خوشتان نمی‌آید از کپسول‌های موجود در بازار استفاده کنید. می‌توانید ۰.۵ تا ۱ گرم زنجبیل خشک را با ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر آب دم کرده و بعد از غذا میل کنید.
افشره‌ی خوراکی زنجبیل حاوی خواص ملینی است که می‌تواند به رفع یبوست کمک کند به این منظور دو قطره از افشره‌ی خوراکی زنجبیل را روی شکمتان چکانده و دایره‌وار در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید و یا اینکه یک قطره از این افشره را در یک قاشق روغن زیتون چکانده و قبل از غذا ببلعید.

8-تاثیر زنجبیل در درمان دردهای عضلانی

 

زنجبیل در مقابله با درد های عضلانی ناشی از ورزش موثر است. در یک مطالعه، مصرف روزانه ۲ گرم زنجبیل در یک دوره زمانی ۱۱ روز، درد های عضلانی را در افرادی که تمرینات مرتبط با آرنج انجام می دادند به شدت کاهش داد. تاثیر مصرف زنجبیل به صورت سریع و فوری نیست، اما می تواند در مقابله با روند افزایش روز به روز و تدریجی درد های عضلانی موثر باشد. 

9-درمان نفخ شکم

 

اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از نفخ حاصل از خوردن حبوبات یک تا دو ورقه‌ی نازک زنجبیل تازه را به غذای حاوی این مواد اضافه کنید. خواهید دید که نفخ به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.
در طب سنتی نیز مخلوط زنجبیل با نبات و کندر را جهت جلوگیری از نفخ میوه های نارس تجویز کرده اند.

10-درمان سو هاضمه با زنجبیل

 

سوء هاضمه مزمن به وسیله علائمی نظیر درد و ناراحتی مکرر در قسمت بالای معده شناخته می شود. تاخیر در تخلیه معده یکی از دلایل اصلی بروز سوء هاضمه است. خوشبختانه زنجبیل سرعت تخلیه معده را در افرادی که با این مشکل دست به گریبانند، افزایش می دهد؛ برای مثال زنجبیل زمان لازم برای تخلیه معده بعد از خوردن سوپ را از حدود ۱۶ دقیقه به ۱۲ کاهش می دهد. هم چنین در مطالعه ای که بر روی ۲۴ فرد سالم انجام شد، مشاهده گردید که مصرف ۱.۲ گرم پودر زنجبیل قبل از یک وعده غذایی، سرعت تخلیه معده را ۵۰% افزایش می دهد.

11-تاثیر زنجبیل در کاهش کلسترول خون

 

سطوح بالای LDL (کلسترول بد) با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است. مواد غذایی مصرفی تاثیر بسیار زیادی بر میزان کلسترول خون دارد. در یک مطالعه ۴۵ روزه بر روی ۸۵ فرد دارای کلسترول بالا، مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل در روز موجب کاهش قابل توجه در بیشتر شاخص های کلسترول شد.

12-ضدانعقاد طبیعی خون

 

نتایج یک پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد که زنجبیل یک ضدانعقاد قوی است و تا حدودی قوی تر از آسپرین نیز محسوب می‌شود. در نتیجه مصرف آن برای بیمارانی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود. به خاطر اینکه خطر خونریزی یا کبودی را در آن‌ها بالا می‌برد. اگر مشکل خونریزی دارید و یا از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف زنجبیل بپرهیزید.

13-افزایش عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر

 

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می تواند روند پیری را تسریع بخشد. به اعتقاد دانشمندان این موارد از جمله محرک های اصلی بروز بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با سن است . برخی شواهد نشان می دهند که مصرف زنجبیل به طور مستقیم می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. در مطالعه ای بر روی ۶۰ خانم میانسال، مشخص گردید که عصاره زنجبیل زمان عکس العمل مغز و نیز حافظه کوتاه مدت را بهبود می دهد. مطالعات جانوری بسیاری نیز توانایی زنجبیل در مقابله با کاهش مرتبط با سن عملکرد مغز را نشان داده اند.

14-مقابله با باکتری ها و ویروس ها

 

جینجرول، ماده زیست فعال موجود در زنجبیل تازه، می تواند به کاهش عفونت کمک نماید. در واقع عصاره زنجبیل می تواند رشد بسیاری از باکتری ها را مهار کند و در مقابله با باکتری های دهانی مربوط به برخی بیماری های التهابی لثه موثر است. هم چنین زنجبیل تازه ممکن است برای مقابله با ویروس RSV که یکی از علل شایع عفونت های تنفسی است، موثر باشد.

15-خواص زنجبیل برای کاهش وزن و هضم غذا

 

زنجبیل خواص ترموژنیک دارد؛ مواد غذایی ترموژنیک به خوراکی‌هایی اطلاق می‌شود که دمای بدن را افزایش می‌دهند و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می‌کنند. به همین دلیل نیز به چربی‌سوزی کمک زیادی می‌کنند. زمانی که متابولیسم بدن بالا باشد چربی‌های بیشتری می‌سوزاند، کاری که فقط با رژیم گرفتن امکان‌پذیر نخواهد بود.
علاوه بر این زنجبیل برای هضم غذا مفید است. به خاطر اینکه می‌تواند حرکات مواد غذایی را در معده و روده‌ی کوچک کنترل کند. زمانی که هضم غذا به راحتی و درستی انجام می‌گیرد می‌شود ساده‌تر لاغر شد. یعنی بدون تحمل دل درد، گاز معده یا نفخ و غیره.
محققان هلندی به این نتیجه رسیده‌اند که زنجبیل متابولیسم بدن و روند سوخت و ساز چربی‌ها را بالا می‌برد. به عقیده‌ی این محققان زنجبیل احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند و جلوی پُرخوری را می‌گیرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأثیر ریزوم زنجبیل مشابه فلفل سیاه، چای سبز، چای سیاه، کافئین و کاپسایسین (یکی از ترکیبات موجود در فلفل‌ها) می‌باشد. برای همین هم اثرات مثبتی در کاهش وزن دارد.در گام اول یادتان باشد که برای لاغری لازم است که به مدت چند روز چای زنجبیلی میل کنید. این چای مکمل مناسبی برای یک رژیم سالم است. علاوه بر این لازم است که مصرف چربی را کاهش دهید و تغذیه‌ی مناسبی سرشار از سالاد، سبزیجات بخارپز، پروتئین‌های سالم، فیبرهای غذایی و آب را دریابید.
   
توجه: زنجبیل دارای خواص درمانی بسیاری است، غیر آلرژی‌زا است و به نسخه ویژه نیاز ندارد. با این حال، شما باید مراقب مقدار مصرف روزانه باشید.گیاه‌شناسان توصیه می‌کنند که مصرف روزانه زنجبیل شما نباید بیشتر از ۴ گرم در روز باشد.

 

منابع:

 http://namnak.com/620

 http://www.noavard.co/

 

مطالب مرتبط:

نگهداری از گیاه زنجبیل در گلدان

۱۲ شهریور ۱۳۹۷ ۰۸:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۲۳۰
کد خبر : ۱,۹۷۷

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید