گردپشتی یا کایفوزیس چیست؟

گردپشتی یا کایفوزیس  چیست؟
افزایش غیر طبیعی قوس ناحیه پشتی ستون فقرات را گرد پشتی یا کایفوزیس می گویند. افراد دارای گردپشتی دچار دور افتادگی در کتفها می شوند و دلیل دور شدن کتفها، تغییر موقعیت دنده ها و قفسه سینه گزارش شده است.
انواع کایفوز

 

1. کایفوز متحرک  یا برگشت پذیر که در این عارضه تنها بافتهای نرم تحت تاثیر قرار می گیرند و در دوران جوانی و نوجوانی مشهود است و بیشتر دختران به این عارضه مبتلا می شوند.
2. کایفوز ثابت  یا برگشت ناپذیر که در آن مهره ها تغییر شکل پیدا کرده اند و با حرکات اصلاحی درمان نمی شود.

 

عوامل ایجاد کننده گرد پشتی

 

اتخاذ وضعیت بدنی نامناسب به مدت طولانی مثل نشستن و ایستادن
خجالتی بودن افراد
انجام حرکات تکراری به مدت طولانی
حمل کوله پشتی سنگین
کوتاهی عضلات سینه ای 
ضعف عضلات راست کننده ستون فقرات و ذوزنقه ای

 

عوارض ناشی از گرد پشتی

 

سر و گردن به جلو آمده و قوس گردنی افزایش می یابد.
استخوان جناغ فرو می رود و قفسه سینه پایین می رود، در نتیجه حفره سینه کوچک شده و احتمالاً اندامهای حیاتی از موقعیت اصلی خود تغییر مکان می دهند.
شانه ها از سمت جلو به هم نزدیک می شوند و ظاهری گرد پیدا می کنند.
تحدب مهره ها در ناحیه پشت بیشتر می شود.
تحرک مفصل شانه کاهش می یابد.
خستگی مزمن 
ارتفاع تنه کاهش می یابد.
مشکلات عصبی و نخاعی در موارد شدید رخ می دهند.
بسته به شدت عارضه، درد وجود دارد.

 
نمونه ای از ارزیابی با استفاده از خط شاقول

 

اگر خط شاقول بر قله انحنا پشتی مماس باشد. فاصله بین خط شاقول و مهره هفتم گردنی، اندازه گیری می شود. بطور طبیعی این فاصله 45 میلیمتر است و اگر بیش از این باشد نشانگر عارضه کایفوز است. 

   عکس




ملاحظات اصلاحی و درمانی

 

 آشنایی فرد با وضعیت مطلوب بدنی و حذف عادات غلط
ایجاد جنبش پذیری در مفصل شانه و مهره های ناحیه سینه ای
کشش عضلات ناحیه قدامی سینه (سینه ای بزرگ و کوچک) و تقویت عضلات ناحیه پشت (باز کننده ستون فقرات، ذوزنقه، متوازی الاضلاع و دندانه ای قدامی)
اجرای تمرینات تنفسی و فعالیتهای عمومی

نمونه ای از تمرینات کششی

 

حرکت کشش گربه

 

 
فشار دو دست به سه گوش دیوار ، سه بار و هر بار 10 ثانیه

 


 
نمونه ای از تمرینات تقویتی

 

فرد به شکم دراز کشیده و سعی می کند دو دست را به سمت بالا حرکت دهد و کتف را به هم نزدیک کند. 3 بار و شروع از 8 تکرار

 

  
 
 
   سمیه سهرابی
  کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی                        
و عضو علمی پورتال پایش                                                                                                            
  sohrabi@shariaty.ac.ir                                                                                                         

منابع:
1. جزوه درس حرکات اصلاحی دکتر هومن مینونژاد استادیار گروه طب ورزش دانشگاه تهران
2. دانشمندی، ح. علیزاده،م.ح و قراخانلو.ر 1388حرکات اصلاحی. انتشارات سمت. ویرایش 2 ص79-85

 

مطالب مرتبط:

۶ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۱۰
تعداد بازدید : ۸,۹۱۸
کد خبر : ۱,۵۰۷

نظرات بینندگان

فرید سراجیان اصفهان
۱۳۹۵/۱۰/۱۶
5
5
2

اطلاعات برای من خیلی مکفی نبود ایا برای کودکان هم از همین روشها میتوانیم استفاده کنیم وایا بریس هم مفید فایده هست؟تشکر


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید