نکات ورزشی و تغذیه ای که دیابتی ها باید بدانند!!

نکات ورزشی و تغذیه ای که دیابتی ها باید بدانند!!
در اثر عواملی همچون افزایش شیوع چاقی ناشی از شکل نادرست زندگی شهرنشینی و افزایش سن جوامع بشری، متاسفانه شیوع بیماری دیابت در جهان و در کشور ما رو به افزایش است.
در اثر عواملی همچون افزایش شیوع چاقی ناشی از شکل نادرست زندگی شهرنشینی و افزایش سن جوامع بشری، متاسفانه شیوع بیماری دیابت در جهان و در کشور ما رو به افزایش است.
مطالعات اخیر نشان داده با رعایت برنامه غذایی سالم و داشتن فعالیت فیزیکی منظم، کنترل دقیق قند خون، فشار خون و سطح چربی¬های خون؛ از بروز بسیاری از این عوارض جلوگیری می¬شود و بدین طریق بیماران دیابتی می¬توانند از یک زندگی سالم و عمر طبیعی بهره¬مند گردند.
رژیم غذایی در درمان بیماری دیابت نقش مهم و اساسی دارد. گاهی به غلط تصور می¬شود که افراد دیابتی نباید غذایی را که دوست دارند، بخورند؛ در حالی که در صورت اعتدال و میانه¬روی در مصرف مواد غذایی، می¬توان از تمام غذاها استفاده کرد.

نکته¬ای که همه باید به آن توجه کنند این است :

دستورات غذایی الفبای غذا خوردن صحیح بوده و فقط مختص بیماران دیابتی نیست.


موارد تغذیه¬ای که ورزشکاران دیابتی باید به آن توجه کنند :

 

 

 

 

 

1) سطح قند خون را قبل از ورزش کنترل نمائید. اگر کمتر از 100 میلی¬گرم در دسی لیتر بود، حتما یک واحد کربوهیدرات میل کنید.
2) اگر سطح قند خون بیشتر از 300 میلی¬گرم در دسی لیتر بود، نباید ورزش کنید.
3) حتما مواد قندی همراه داشته باشید تا در صورت افت قند خون مصرف کنید.
4) هیچ وقت در حالت گرسنه ورزش نکنید.
5) حدود 1 تا 3 ساعت بعد از صرف غذا زمان مناسبی برای ورزش کردن است.
6) هرگز نباید یکی از وعده¬های غذایی و اصلی خود را حذف کنید.
7) از میوه¬های غیر شیرین و سبزی¬ها به مقدار زیاد در وعده¬های غذایی خود استفاده کنید.
8) میوه¬های شیرین و خشکبار در برنامه غذایی محدود شود.
9) از حبوبات بیشتر استفاده کنید.
10) نان سبوس¬دار مصرف کنید.
11) از مواد نشاسته¬ای مانند برنج، ماکارانی، سیب زمینی، نان به میزانی که موجب افزایش وزن نشود، استفاده کنید.


مواردی که ورزشکاران دیابتی در زمان فعالیت ورزشی باید به آن توجه کنند:

 

 

 


 

1) در شروع ورزش قند خون به شدت بالا می¬رود، بدون آن که در مقدار انسولین یا هورمون¬های بالابرنده قند خون تغییری حاصل شده باشد.
2) ورزش¬های ملایم و نسبتا طولانی مانند پیاده¬روی و شنا مقدار انسولین خون را پائین می¬آورند و همین باعث افزایش جریان گلوکز کبدی به خون میشود که در اینجا می-توانیم بگوئیم ورزش در بیماران دیابتی می¬تواند نقش انسولین را ایفا کند و موجب ورود گلوگز به سلول¬ها به خصوص سلول¬های عضلانی شود.
3) ورزش¬های طولانی و حرکات خسته کننده عضلانی برای بیماران دیابتی به علت عدم توجه به رژیم غذایی توصیه نمی¬گردد.
4) ورز¬ش¬های ملایم و طولانی قند خون دیابتی¬های نوع2 (غیر وابسته به انسولین) را نیز کاهش می¬دهد.
5) قبل از شروع به فعالیت حدود 5 تا 10 دقیقه بدن خود را کاملا گرم کنید.
6) بعد از اتمام ورزش حتما حرکات کششی - بسته به زمان تمرین اصلی - بین 5 تا 15 دقیقه انجام دهید. 

مواردی که افراد ورزشکار دیابتی  در خصوص پاهای خود باید به آن توجه کنند :

1) بعد از هر تمرین پاهای خود را کاملا بررسی نمائید.
2) برای مشاهده¬ کف پا از آینه استفاده نمائید.
3) تاول¬ها و قرمزی¬های ایجاد شده را جدی بگیرید.
4) ناخن¬های پای خود را کوتاه نگه¬دارید.
5) از جوراب نخی، ضخیم و تمیز استفاده نمائید.
6) از کفش مناسب با پنجه¬ پهن استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 7) هر روز پاهای خود را با آب ولرم و صابون بشوئید.

ورزش صحیح و تغذیه مناسب می¬تواند به کنترل بیماری دیابت در افراد مبتلا کمک بزرگی نماید و هم چنین در افراد سالم از بروز این بیماری جلوگیری کند.

نکته¬ آخر :
برای انجام هرگونه فعالیت ورزشی ابتدا از دکتر خود راهنمایی و اطلاعات لازم را گرفته و سپس اقدام به شروع تمرینات منظم نمائید.

گردآورنده : فرمهر شمس
کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی
و عضو علمی پورتال پایش

منابع :

 

1)دیابت و ورزش؛ترجمه و تالیف : دکتر احمد همت¬فر؛1388

2)کتابچه آموزشی بهورز؛تهیه شده در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان؛1394

3)اصول آموزشی تغذیه در دیابت؛تهیه شده در پژوهشکده علوم و غدد و متابولیسم؛1389 


پرسش و پاسخ:

سوال:آیا فرد دیابتی می¬تواند فعالیت بدنی داشته باشد؟

جواب :بله، با رعایت برنامه غذایی و هماهنگی با دکتر و انتخاب فعالیت¬های مناسب؛ فعالیت ورزشی کمک به کنترل بیماری دیابت نیز دارد.


سوال :میزان قند خون در زمان شروع به فعالیت بدنی در بیماران دیابتی مهم نمی¬باشد؟

جواب :میزان قند خون زمان شروع فعالیت بدنی مهم است. اگر سطح قند خون قبل از ورزش کمتر از 100 میلی¬گرم در دسی لیتر بود، حتما یک واحد کربوهیدرات میل شود. اگر سطح قند خون بیشتر از 300 میلی¬گرم در دسی لیتر بود، نباید ورزش کرد.

 

 مطالب مرتبط:


۸ مرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۷۸۱
کد خبر : ۱,۳۸۱

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید