چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم
یک سوم افراد بالای 65 سال در سال زمین خوردن را تجربه می کنند و اغلب دچار شکستگی می شوند.

در گفتگوی برنامه زنده صفحه اینستاگرام صندوق بازنشستگی کشوری که با حضور دکتر مهدی یدالهی موحد پزشک و متخصص تغذیه انجام شد، مسائل و مطالب مختلفی درباره پوکی استخوان و روش های کاهش این عارضه مطرح شد.

این پزشک ومتخصص تغذیه در مورد پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان(Osteoporosis)  در اثر تخریب استخوان ایجاد می شود. استخوان ترکیبی از کلسیم و فسفر است، که قسمت اعظم استحکام استخوان به علت وجود کلسیم میباشد . ، نیاز روزانه بدن به کلسیم در سنین مختلف متفاوت است به شکلی که در سن 1 تا 3 سال 700 میلی گرم، سن 4 تا 9 سال 1000 میلی گرم، سن 10 تا 30 سال 1300 میلی گرم، سن 31 تا 49 سال 1000 میلی گرم و بعد از50 سال نیز 1200 میلی گرم در روز نیاز بدن به کلسیم است.

وی گفت: با رژیم معمولی در خانوارها و بدون استفاده از مکمل و لبنیات، روزانه تا 300 میلی گرم کلسیم دریافت می شود که باقیمانده نیاز روزانه باید توسط لبنیات یا مکمل کلسیم جبران شود.

یدالهی موحد در ادامه در خصوص مقدار کلسیم در شیر و ماست و پنیرگفت:250 گرم ماست کم چرب، حاوی مقدار حدودی 415 میلی گرم کلسیم است.250 گرم شیر کم چرب حاوی حدود 300 میلی گرم کلسیم است و40 گرم پنیر نیز حاوی حدود 330 میلی گرم کلسیم است.

این متخصص تغذیه ضمن بر شمردن عوارض قرص های مکمل کلسیم گفت: ماهی سالمون، ماهی کیلکا، مغزها وسبزیجات خصوصا کاهو و انواع کلم منابع خوب و غنی کلسیم هستند. اما مصرف مکمل ها عوارضی همچون یبوست، نفخ و حتی سنگ کلیه را به همراه دارد که در صورت مصرف بیشتر از نیاز، در بیماران قلبی احتمال خطر سکته قلبی را به همراه دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از بازنشستگان در خصوص زمان مصرف قرص کلسیم گفت: این قرص ها بهتر است در دو نوبت یعنی 500 میلی گرم در روز و 500 میلی گرم در شب مصرف شود.

وی در ادامه گفت: یکی ديگر از منابع خوب کلسیم شلغم است که هم ارزان بوده و هم به راحتی قابل تهیه است و علاوه بر کلسیم، حاوی منیزیم، آهن و مس و روی بوده و می تواند در دفع اسید اوریک و جلوگیری از سنگ کلیه مفید باشد. همچنین ویتامین های C ، B6 و B12 ، اسید فولیک و K و روی در جذب کلسیم به بدن کمک می کند.

دکتر موحد ضمن توصیه به افراد بالای 65 سال برای انجام تست سنجش تراکم استخوان گفت: به طور متوسط از هر 4 زن بالای 50 سال و از هر 6 مرد بالای 50 سال یک نفر دچار پوکی استخوان می شود. توصیه ما این است که افراد بالای 50 سال به شرط داشتن یکی از علائم زیر حتما تست تراکم استخوان را انجام دهند:

✔شکستگی استخوان های ستون فقرات بر اثر فشردگی

شکستگی استخوان در سن بالای 40 سال بر اثر ضربه خفیف

داشتن سابقه فامیلی ابتلا به پوکی استخوان

بیماری سلیاک و کرون و بیماری پرکاری تیروئید و پراتیروئید

نشان دادن کاهش تراکم استخوان در رادیو گرافی معمولی

کمبود تستسترون در آقایان یا یائسگی زیر 45 سال در خانم ها


وی همچنین اظهار داشت: در افراد بالای 50 سال اگر دو علامت زیر وجود داشته باشد لازم است حتما تست تراکم استخوان انجام شود:

پرکاری تیروئید

مصرف طولانی مدت داروهای ضد تشنج فنی توئین، فنوباربیتال، کاربا مازپین

وزن کمتر از 57 کیلوگرم

اگر وزن فعلی بیشتر از 10 درصد وزن 25 سالگی کاهش پیدا کرده باشد

کمبود کلسیم در آزمایش خون 

مصرف دخانیات و الکل

مصرف بیشتر از 4 فنجان قهوه یا نوشابه کولا در روز

دکتر موحد در بخش دیگر سخنان خود به نقش مهم ورزش در حفظ تراکم استخوان اشاره کرد و افزود: ورزش نقش بسیار مهمی در ایجاد تراکم استخوان دارد؛ البته نقش ورزش های تحمل وزن مانند دو میدانی، پیاده روی، کوه نوردی، ورزش هایی که با راکت انجام میشود، والیبال، بسکتبال و فوتبال نسبت به دیگر ورزش ها بیشتر است و باید در هفته 3 بار و هر بار حداقل30 دقیقه انجام شود.

وی تصریح کرد: ورزش های استقامتی مانند شنا، دوچرخه سواری، وزنه برداری های سبک، استفاده از کش های قابل کشش، استفاده از دستگاه های بدنسازی و بارفیکس بهتر است در هفته 3 بار انجام شوند. 

این متخصص تغذیه درخصوص بیماری هایی که باعث تحلیل استخوان ها می شود نیز گفت: بیماری هایی مانند ایدز، ام-اس، پیوند اعضا، پارکینسون، سرطان پروستات، روماتیسم، بیماری کم خونی داسی شکل، کاهش وزن زیاد در اثر جراحی معده، سرطان غدد لنفاوی، سرطان خون، سطوح پایین تستسترون و استروژن، بیماری التهابی روده مثل سلیاک و کرون، پرکاری تیروئید و پاراتیروئید، دیابت و افسردگی و همچنین داروهایی مانند آنتی اسیدها مثل Almg، داروهای ضد تشنج و داروهای کورتونی، هپارین، متوتروکسات، لووترکسین زیاد و داروهای شیمی درمانی باعث تحلیل استخوان ها می شوند.

لازم به یادآوری است، صفحه اینستاگرام صندوق بازنشستگی کشوری (cspfnews) روز پایانی هر هفته، میزبان یک متخصص و کارشناس در حوزه سلامت، سبک زندگی، مدیریت اقتصادی و مسائل بازنشستگی و ... است. بازنشستگان محترم می توانند با دنبال کردن این صفحه در اینستاگرام این برنامه ها را به طور زنده ملاحظه و سوالات خود را با کارشناسان مدعو در میان بگذارند.

 
۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۲,۳۰۰
کد خبر : ۱۲,۶۰۳

نظرات بینندگان

ناهید واحدی
۱۳۹۹/۰۳/۱۱
5
0
0

عالی بود . ممنونم بخاطر مطالب مفیدی که عنوان شد امیدوارم این سلسله مباحث ادامه دار باشد . لطفا در مورد نقش تغذیه درپیشگیری و درمان بیماریهای دیابت ، فشارخون ، چربی خون بالا و کبد چرب


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

برای دریافت فایل الکترونیکی مجله ثمر به صورت pdf در کادر زیر آدرس ایمیل خود را وارد کنید.