اصول صحیح تغذیه برای داشتن دوره سالمندی سالم و با نشاط

اصول صحیح تغذیه برای داشتن دوره سالمندی سالم و با نشاط
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصول صحیح تغذیه برای اینکه فرد در دوره سالمندی سالم و با نشاط باشد را تشریح کرد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،دکتر فاطمه حیدری بیان کرد:افزایش سن و پیر شدن یک پدیده فیزیولوژیک است که با کاهش تدریجی فعالیت فیزیکی و افزایش بیماری های مزمن همراه است.


وی افزود: به نظر می رسد بهبود سبک زندگی که از مهترین مولفه های آن تغذیه و رژیم درمانی است می تواند تا حدی زیادی از مشکلات مربوط به سالمندان پیشگیری و یا به حداقل برساند به همین دلیل در رابطه با سالمندان، وضعیت تغذیه آنها باید مورد توجه قرار ویژه قرار گیرد.

 

حیدری ادامه داد: در سالمندان به دلیل کاهش سطح متابولیسم پایه و کاهش سطح فعالیت فیزیکی،نیاز به انرژی کاهش می یابد و سالمندان نیز به دلیل مشکلات جسمانی مانند بی اشتهایی ، پوسیدگی دندانی، تغییر ذایقه و یا مصرف دارو تمایل به مصرف مواد غذایی کمتری دارند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: انتخاب نادرست مواد غذایی، باعث می شود دریافت مواد مغذی ضروری کمتر از حد مطلوب باشد و در نتیجه آنها را با بیماری های سوء تغذیه ای روبه رو کند.


وی گفت: رعایت اصول صحیح تغذیه در سالمندان باعث می شود آنها در این دوران از سلامتی و شادابی بیشتری برخوردار و کمتر در معرض بیماری های مزمن مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، افزایش چربی و پوکی استخوان قرار گیرند که باعث افزایش و بهبود کیفیت زندگی آنها می شود.
حیدری با اشاره به اینکه برخی عوامل بر وضعیت تغذیه سالمندان اثرات نامطلوب می گذارد ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از سالمندان ممکن است به بیماری های مزمن مبتلا باشند و به دلیل مصرف دارو و تداخلات دارویی به درجاتی از بی اشتهایی مبتلا،و یا دچار تغییر حس چشایی باشند.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: همچنین به دلیل پوسیدگی دندانی در جویدن مواد غذایی مشکل داشته باشند و یا دچار مشکلات گوارشی، ناتوانی جسمی، حرکتی و یا بی تحرکی باشند که بر روی وضعیت تغذیه سالمند تاثیر گذار است.

** سالمندان روزانه حداقل تا 12 لیوان مایعات مصرف کنند

 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: بر همین اساس رعایت اصول صحیح تغذیه که شامل اصل کفایت، تنوع و تعادل در برنامه ریزی غذایی است باید در سالمندان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و توجه ویژه ای به عادات غذایی سالم و شیوه زندگی صحیح در فرد سالمند شود.
وی گفت: به عنوان مثال با توجه به مشکلات گوارشی و از جمله یبوست در بیشتر سالمندان توصیه می شود مصرف مایعات در آنها کافی باشد و روزانه حداقل هشت تا 12 لیوان مایعات بنوشند.


حیدری بیان کرد: سالمندان از مواد غذایی پرفیبر مانند نان های تهیه شده از آرد کامل و انواع میوه جات و سبزیجات در برنامه غذایی استفاده و از مصرف بی رویه و غیر ضروری مسهل ها پرهیز کنند چون می تواند یبوست آنها را تشدید کند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی توصیه کرد: سالمندان از غذاهای پرچرب و پر ادویه و سرخ شده کمتر مصرف کنند تا مشکلات گوارشی آنها کاهش یابد.
وی افزود: سالمندان وعده های غذایی بیشتر و با حجم کمتر مصرف کنند، در طول روز حداقل پنج وعده غذایی مصرف کنند ولی حجم هر وعده را تا حد امکان کاهش دهند.
حیدری ادامه داد: سالمندانی که با مشکل چاقی روبه رو هستند لازم است انرژی دریافتی خود را کنترل و در صورت نیاز با متخصص تغذیه مشاوره و رژیم غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سالمندانی که مشکلات دندانی دارند بهتر است از غذاهای نرم و آبکی تر مانند انواع پوره ها، سوپ ها و آش ها که نیاز به جویدن زیادی ندارند استفاده کنند.
وی گفت: سالمندان مبتلا به پرفشاری خون باید کنترل وزن را حایز اهمیت قرار داده، مصرف نمک را تا حد امکان محدود ، و فعالیت فیزیکی مناسب را در برنامه خود بگنجانند.

** سالمندان ویتامین دی، کلسیم و فسفر کافی مصرف کنند

 

وی ازدیگر مشکلات شایع در سالمندان را پوکی استخوان بیان کرد و افزود:اگرچه اقدامات پیشگیرانه در این زمینه باید از سال ها پیش از سالمندی آغاز شود اما برای جلوگیری ازروند پیشرفت آن،باید در دوره سالمندی منابع غذایی شامل ویتامین دی، کلسیم و فسفر کافی مصرف کنند.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: عمده ترین منابع غذایی دارای کلسیم و فسفر گروه شیر و لبنیات است که باید سه واحد در طول روز از این گروه غذایی مصرف شود و در صورت لزوم مکمل این مواد مغذی به صورت جداگانه برای آنها تجویز شود.
وی افزود:باید توجه داشت برخی مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی، تنهایی، از دست دادن همسر و مشکلات اقتصادی در نوع تغذیه سالمندان تاثیر گذار است و اطرافیان باید تا حد امکان به عادات غذایی آنها احترام بگذارند و هر نوع تغییر در برنامه های سالمند با ملایمت ایجاد شود تا پذیرش بیشتری نسبت به تغییر سبک زندگی داشته باشند.


۱۲ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۴۵
سلامت نیوز |
تعداد بازدید : ۳۷۵
کد خبر : ۱۰,۱۴۶

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید